maandag 16 mei 2016

(Race)Fietsen

Om te beginnen, wat is eigenlijk het goede (werk)woord: racefiets(en), wielren(nen)fiets(en) of gewoon fiets(en)?
In ieder geval, ik heb sinds kort weer een racefiets. Leek mij een mooie manier om, naast het hardlopen, het duurvermogen te verhogen, daarbij is fietsen minder belastend.
Ik heb een haat/liefde verhouding met racefietsen: vroeger heel veel gedaan maar ik herinner me vooral de tegenwind,  de regen en eindeloze polderwegen. Genoeg redenen dus om een racefiets zo'n 25 jaar uit mijn leven te bannen. Maar nu staat er er weer een te blinken in de schuur! Fiets voor weinig overgenomen van iemand die er (ook) helemaal klaar mee was, eerst maar eens kijken hoe het mij weer zou bevallen in plaats van gelijk de nieuwste carbonfiets te kopen. Nieuw stuurtape erop (het oog wil toch wel iets) en na de eerste rit ook nieuw zadel, jemig wat had ik een zadelpijn! 
Door een blessure hardloop ik even niet, dus kan ik mooi mijn fiets-skills vergroten.
Want wat moet ik wennen aan mijn enkelvoudige remmen en mijn pedalen!
Gisteren ben ik "ouderwets" (ja, dit is mij vaker gebeurt) uit de bocht gevlogen; in plaats van remmen of sturen doe ik niets (behalve vloeken) en kom tot stilstand in de struiken en tegen bomen (vroeger) of hoge stoep (recent). Moet toch eens uitzoeken welk schakeltje in mijn hersenen op zo'n moment niet werkt ...
Andere minpunten van gisteren waren de vergeten bidon en blijkbaar het dragen van een korte broek (alle andere racefietsers waren in het lang). Geldt voor fietsen ook <15 graden = lange tight?

Pluspunt: het ontbreekt me niet aan conditie.
Conclusie: het is best leuk om weer te fietsen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten