woensdag 5 augustus 2015

Kaarsje branden



Gedoopt, 1e Heilige Communie gedaan; ik kom uit een Rooms Katholiek gezin. Alle 5 de kinderen hebben Maria als een van de drie doopnamen. Ik heet officieel Johanna Maria Cornelia. En we noemen haar Anne Marie. Als 7 jarige kon ik wel door de grond zakken van schaamte toen ik door een arts in het ziekenhuis werd aangesproken met 'Johanna Werkhoven' ik vond Johanna zo suf klinken. Volgens mij heb ik mij toen al voorgenomen dat ik mijn kinderen later suffe doopnamen zou besparen. 
Maar ik wijk af. Hoewel ik niet gelovig ben, heeft de RK kerk nog wel een bepaalde magie voor mij. De geur van wierook uit de kerk en Gregoriaans gezang blijven fijn. Ik bezit een aardige collectie Maria beeldjes en op vakanties wordt de plaatselijke kerk of kathedraal meestal wel bekeken. Want wie weet valt er iets fraais aan de verzameling toe te voegen of kan er een kaarsje worden gebrand ter herdenking aan overleden dierbaren/ter kracht voor wie dit nodig heeft. 
De laatste jaren is het kaarsje branden in vele kerken vervangen door het aandoen van een elektrisch kaarsje. Een afknapper van jewelste. 
Maar vandaag was het een mooie dag: in de kathedraal van Lyon, de Notre Dame de Fourviere, wordt het echte kaarsje branden nog in ere gehouden. Chapeau!
Ik heb er een voor jou gebrand pap ❤️

Geen opmerkingen:

Een reactie posten